Foodora Norway AS
Tollbugata 8
0152 Oslo
Org nr: 996691349MVA
1.Generell informasjon
foodora er en portal for forsyning av mat og drikke til utvalgte restauranter (heretter omtalt som «leverandør») på et ønsket sted, dersom stedet ligger innenfor vårt bestillingsområde.
foodora er ikke leverandør av mat- og drikkeutvalget på portalen. foodora er kun en varemegler for leverandørens tjenester, som tar i mot bestillinger fra de respektive leverandørene og leverer bestillingene til kunden.
Den respektive leverandøren av den tilgjengelige maten og/eller drikkevaren er selv ansvarlig for innholdet og utformingen av det respektive mat- og drikkeutvalget, samt at varene som bestilles er i god stand.
Derfor er den respektive leverandøren eller representanten som inngikk kontrakten ved mottak av varene utelukkende ansvarlig for den bestilte maten og drikkevarene. De mottatte tjenestene er underlagt leverandørenes Generelle vilkår og betingelser i den grad disse er en gyldig, integrert del av kontrakten.
foodora skal opptre som megler for tjenestene som tilbys av leverandørene; hente bestillinger hos den respektive leverandøren, levere til det oppførte leveringsstedet, samt inngå kontrakt med kunden på leveringsstedet som representant på vegne av leverandøren dersom kunden sender en intensjonserklæring. Dersom kunden aksepterer leveransen uten innvendinger på det angitte leveringsstedet, skal kontrakten mellom kunden og leverandøren tre i kraft ved godtatt avtale.
For de ovennevnte, oppførte tjenestene skal foodora belaste kunden med en megler- og leveringsavgift, samt et depositum for bestilte matvarer, og/eller av eventuelle bestilte drikkevarer på vegne av leverandøren. Betalingen for tjenestene, samt innskuddet, skal overføres til foodora, hvorav de nødvendige kundedata blir forespurt under bestillingsprosessen og de godkjente betalingsmåtene er oppført. I dette tilfelle vil foodora stå for betalingen for leverandørens kjøp. Hvis kunden ikke inngår en kontrakt med leverandørens representant, skal foodora refundere kunden for hele betalingen ettver fradrag av foodora serviceavgift.
2. Gjeldende område for disse vilkår og betingelser
Følgende generelle vilkår skal gjelde for alle kontraktsforhold inngått med foodora på portalen.
3. Bestilling av tjenester
(1) Alle servicetilbud som tilbys av foodora representerer en uforpliktende bestillingsforespørsel av kunden.
a) Hvis du vil bestille en eller flere tjenester fra foodora, må artiklene velges ved å klikke på «legg til bestilling» med musen eller ved å klikke på «plusstegnet» for å legge til i ønskelisten. «Handlekurven» (som du kan få tilgang til med en hyperkobling til enhver tid) og/eller vises generelt i restaurantmenyen, vil lede deg gjennom bestillingsprosessen, der hvert trinn blir forklart og all nødvendig informasjon blir forespurt etter at du klikker på «gå til bestilling». Det gagner kunden å oppgi sannferdig og fullstendig informasjon.
Bestillingsprosessen fullføres ved at kunden bruker knappen "fakturerbar bestilling" under trinn 2 i bestillingen. (bekreftelse)
Dette trinnet representerer kundens hensikt å inngå kontrakt, som foodora kan akseptere i løpet av de oppførte åpningstidene, innen 2 timer etter mottak.
b) foodora godkjenner bestillingen ved å bekrefte mottak via e-post.
c) foodora arkiverer kontrakten og sender bestillingsdata og kontraktsforhold til kunden via e-post. foodora gjør det mulig for kunden å gjennomgå og lagre kontraktsvilkårene i reproduserbart format, hvis og når kontrakten er ferdigstilt. Bare registrerte kunder kan få tilgang til teksten i kontrakten som er lagret på foodora-portalen gjennom kundekontoen sin; med unntak av de lett tilgjengelige Generelle vilkår og betingelser.
d) Kunden vil motta en oversiktsside før de sender inn den gyldige bestillingen, for å se gjennom og forhindre mulige feil. Kunden kan se alle opplysningene og utføre eventuelle endringer i informasjonen som legges inn i postfeltene, eller ved å bruke «tilbake»-knappen i nettleseren.
e) Kontrakspråket er norsk.
(2) Leverandøren er ansvarlig for nøyaktigheten av dataene på valgsidene, med mindre foodora bør være ansvarlig som følge av grov uaktsomhet eller forsett.
4. Betingelser for priser, betaling og levering
(1) Prisene som var oppført på det tidspunkt bestillingen ble lagt inn skal være gjeldende.
(2) foodora godtar alle betalingsmetoder som er oppført på Internett-siden; dette omfatter for tiden PayPal, kredittkort og ACH (Automated Clearing House – elektronisk overføringssystem for lønn, innskudd, og skatt). Betalingen skal overføres til foodora ved å bruke foretrukket betalingsmåte.
(3) Varene vil leveres innen 2 timer etter at foodora har bekreftet servicekontrakten.
Din betaling behandles av Digital Services, som er morselskapet til foodora.
5. Instruksjoner til oppsigelse
Du har rett til å si opp denne kontrakten innen 14 dager uten å oppgi noen årsak.
Frist for oppsigelse er 14 dager fra den dagen kontrakten ble inngått.
For å benytte deg av angreretten, må du varsle oss på ,
Foodora Norway AS
Tollbugata 8
0152 Oslo
E-Mail: [email protected]
med en diskret intensjonserklæring (f.eks. brev sendt via, faks eller e-post) for å si opp kontrakten. Du kan benytte vedlagte mal til avbestillingsskjema, men bruken av dette skjemaet er ikke obligatorisk. Det er tilstrekkelig at du sender inn en melding om at du akter å si opp kontrakten innen oppsigelsesfristen.
Konsekvens av oppsigelse
Dersom du sier opp denne kontrakten, må vi refundere deg for alle betalinger vi har mottatt fra deg, inkludert frakt, umiddelbart og senest innen fjorten dager fra den datoen vi har mottatt ditt varsel om oppsigelse. Refusjonen skal godskrives samme betalingsmetode som du brukte for den første transaksjonen, med mindre noe annet er avtalt. Vi vil ikke kreve noe gebyr for denne transaksjonen.
Hvis du har bedt om at tjenestene skal starte i løpet av angrefristen, må du betale et beløp tilsvarende beløpet for de utførte tjenestene frem til den tiden du varslet oss om at du ønsket å utøve angreretten for denne kontrakten. Dette beløpet vil representere det forholdsmessige beløpet for de samlede tjenestene for denne kontrakten.
- Slutt på oppsigelsesinstruksjoner -
Mal til oppsigelsesskjema
Hvis du ønsker å si opp kontrakten, kan du fylle ut skjemaet og returnere det til oss.
- Attn:
Foodora Norway AS
Tollbugata 8
0152, Oslo
E-Mail: [email protected]
- Jeg/vi sier herved opp kontrakten som er inngått med meg/oss (*) for kjøp av følgende varer (*) / tilbud av følgende tjenester:
- Bestilt den (*): /mottatt den (*)
- Navn på forbruker(e) (kreves kun for brevform)
- Dato
_____________________________________
(*) stryk ut artikler som ikke er relevante
6. Utelukkelse av angreretten
(1) Hvis du opererer innenfor rammen av et kommersielt eller selvstendig næringsdrivende yrke, derav en bedriftseier i henhold til § 14 Federal Civil Code (BGB) på tidspunktet for avtaleinngåelsen, er angreretten utelukket.
(2) Angreretten skal ugyldiggjøres dersom foodora har utført tjenesten i sin helhet og kunden som en forbruker eksplisitt har samtykket før gjennomføringen av bestillingsprosessen og bedt foodora levere denne tjenesten og forespurt denne innen utløpet av angrefristen, samt bekreftet at han er klar over at han vil miste sin rett til å angre etter at tjenesten er utført i sin helhet.
7. Kuponger og koder / rabattkampanjer
Kuponger fra eventuelle spill, samt reklame-, markedsførings- og rabattkuponger og/eller -koder er ikke gyldige sammen med andre foodora-kampanjer eller rabattkampanjer for å forespørre foodoras tjenester.
Forholdene som er beskrevet på den respektive kampanjekupongen og forholdene i spillet skal gjelde likt. Kuponger er underlagt forskrifter. Kuponger og verdikuponger kan ikke innløses i kontanter.
8. Rettigheter og forpliktelser med hensyn til å sende inn forslag
(1) foodora-portalen er utelukkende reservert for bedrifter i henhold til § 14 punkt 1 BGB på vegne av leverandører.
(2)Leverandøren er forpliktet til å sende alle data, som for eksempel firmanavn, adresse og ID (hvis aktuelt) på fullstendig og nøyaktig vis. foodora er ikke ansvarlig for nøyaktigheten og fullstendigheten av leverandørens utvalg.
(3) Leverandøren er også forpliktet til å overholde lovens krav innenfor rammen av deres kommersielle næringsvei og utvalg – mer spesifikt gi bidrag til omsetningsavgift (små bedrifter er ekskludert) og i samsvar med lovfestede standarder for næringsmiddel- og serveringsbransjen.
(4) Leverandøren er ansvarlig for mat- og drikkeutvalget de har oppført. Hvis leverandøren ikke er i stand til å tilby de forespurte tjenestene eller tilby tjenester som lovet og som kunden har rett på gjennom betaling av depositum, er de selv ansvarlig for å refundere kunden for potensielt pådratte skader.
(5) Leverandøren må ha mottatt et tilstrekkelig kommunikasjonsverktøy hvor de kan nås minst en gang per dag (e-post, telefon, mobiltelefon). De må svare på kundehenvendelser innen 24 timer.
6)Leverandøren forbys å krenke tredjeparts varemerker og opphavsrettigheter som en del av sitt respektive utvalg. Hvis leverandøren bruker sitt eget varemerke eller materiale beskyttet av opphavsrett (tekst, bilde, video, logoer, merkenavn, osv.), tillater de også foodora å bruke, bearbeide og distribuere dette på foodoras plattform på deres vegne til formål som reklame, markedsføring og/eller dokumentering av tjenester på Internett eller trykte medier, uten at noen rettigheter overføres til foodora. Hvis leverandøren er en lisensinnehaver, må de sørge for at lisensen inkluderer foodora, med ovennevnte veirett. Dersom leverandøren har brutt loven, skal han være ansvarlig overfor foodora for alle kostnader (for eksempel rettsforfølgelse), skader og påfølgende skader (f.eks. kontraktsskader), med mindre foodora er ansvarlig etter punkt 12 i disse vilkårene og betingelsene.
(7) Dersom et valg ikke er tilgjengelig, må leverandøren umiddelbart varsle kunden og foodora skriftlig (f.eks. e-post eller faks) og oppgi årsakene.
(8) foodora har rett til å markedsføre utvalg gjennom andre tekniske distribusjonskanaler eller programmer, for eksempel applikasjoner og samarbeid med andre partnere som er aktive i online/offline kommersiell virksomhet. foodora har fullmakt til å videresende og bruke tilbydernes data for de ovennevnte formål.
(9) foodras er ikke forpliktet til å tilby noe utvalg som foreslås av leverandøren.
9. Uttalelser, tjenesteavbrudd og fullmakter
(1) Leverandøren kan ikke sende en anmodning om betaling til kunden på egne vegne.
(2) For tjenester under kontrakt som er levert av foodora på kundens vegne, skal foodora motta et gebyr i samsvar med foodoras gjeldende prisliste. foodora vil fakturere leverandørene basert på følgende forhold, og en egen avtale som skal inngås mellom leverandøren og foodora.
(3) Hvis den bestilte produksjonen og/eller tjenesteytelsen ikke forekommer av årsaker som leverandøren er ansvarlig for (f.eks. overbelastning, uanmeldte ferier i selskapet, eller utilgjengelighet service) og leverandøren er ansvarlig overfor kunden for skaderefusjon, anses det fortsatt som at kontraktsfestet megler og tjenestelevering har blitt levert av foodora. Imidlertid er foodora kun forpliktet til å yte skaderefusjon hvis leverandørens refusjonsforpliktelser overfor kunden har blitt akseptert av foodora eller bestemt ved lov.
(4) Ved kontraktstart skal leverandøren gi foodora fullmakt til å motta betaling som autoriserer foodora til å akseptere innskudd for varene som bestilles fra den respektive kunden direkte på leverandørens vegne, og fakturere kunden på leverandørens vegne. Derfor skal kunden utføre betalinger som skyldes leverandøren til foodora med kvitterende virkning.
(5) I tillegg skal leverandøren, dersom tjenestene er bestilt fra foodora-portalen, gi foodora og dets underleverandører en fullmakt som gir foodora og underleverandørene tillatelse til å inngå en kontrakt med den respektive kunden for de bestilte varene på vegne av selskapet, på avtalt leveringssted.
10. Refusjoner
(1) Hvis kunden sier opp en servicekontrakt med foodora før oppfyllelsen av de tjenester som ytes av foodora, skal bestemmelsene skissert i§ 5 «konsekvenser av oppsigelse» gjelde.
(2) Hvis foodora har utført sine tjenester i samsvar med alle bestemmelser skissert i § 6 seksjon 2 og kunden ikke inngår kontrakt med leverandøren på avtalt leveringssted, skal foodora refundere kunden for depositumet for leverandørens tjenester umiddelbart og senest innen fjorten dager etter datoen foodora mottok oppsigelsen for denne kontrakten. foodora vil bruke samme betalingsmåte for refusjon som kunden benyttet for den opprinnelige transaksjonen, med mindre annet er avtalt. Kunden vil ikke belastes med noe gebyr for denne refusjonen. Megler- og fraktkostnader for tjenesten som ble utført av foodora skal ikke refunderes i dette tilfellet.
11. foodoras ansvar
foodra er bare ansvarlige for kunder og leverandører i tilfelle av forsett eller grov uaktsomhet. Dette gjelder også for skader som omfatter, legeme eller helse som følge av grov uaktsomhet eller forsett. foodora er bare ansvarlig for materielle og økonomiske skader som skyldes grov uaktsomhet og forsett dersom foodora krenket en vesentlig kontraktsforpliktelse, imidlertid kun i den grad av forutsigbare og typiske kontraktsskader på det tidspunkt avtalen er inngått. Viktige avtaleforpliktelser er forpliktelser som karakteriserer kontraktsoppfyllelse som kundene og leverandørene er berettiget til. Kundens lovbestemte garantispørsmål skal ikke påvirkes av disse ansvarsbegrensningene.
12. Behandling av klager
foodora skal behandle klager i samsvar med de faglige krav til utførelse. Dersom kunden ønsker å sende inn en klage, kan han gjøre det ved hjelp av ovennevnte kommunikasjonsverktøyene og adresser/numre, eller verbalt. Rettidig behandling skal garanteres.
13. Verneting og lovvalg
(1)Dersom kunden er en bedriftseier, en juridisk enhet under offentlig rett, et eget fond i offentlig rett eller en forbruker uten verneting i Norge, eller om han har flyttet bosted til et fremmed land etter inngåelsen av kontrakten, eller om kundens bolig ikke kan fastslås når kravet leveres inn, er verneting for alle tvister som følge av de tjenestene som tilbys av foodora, foodoras hovedkvarter.
(2) Angående alle søksmål som følge av denne kontrakten skal kontraktspartene være enige om at de norske lover med unntak av FNs salgskonvensjon skal gjelde, med mindre det fører til svekket beskyttelse av forbrukerens primære bolig under de obligatoriske statlige lover. I sistnevnte tilfelle skal de obligatoriske statlige lover som omfatter forbrukerens primære bolig gjelde.
14. Tilleggsbestemmelser
Dersom en av bestemmelsene i disse generelle vilkårene og betingelsene er ugyldig, skal gyldigheten av de øvrige bestemmelsene ikke berøres. Dette gjelder spesielt for gjeldende inngåtte kontrakt. Lovbestemmelsen skal erstatte den ugyldige klausulen. Andre avtaler er gyldige kun dersom kontraktens fortsatte gyldighet medfører ugjørlig last for en av kontraktspartene. I dette tilfellet skal kontrakten anses som ugyldig i sin helhet.